سه شنبه , ۶ فروردین ۱۳۹۸
آموزش وردپرس
خانه » نشر الکترونیکی » بیشتر بدانیم: DRM چیست؟

بیشتر بدانیم: DRM چیست؟

2

دنیای اطرافمان دریای ناشناخته هاست و هر روز تعدادی از این ناشناخته ها در موج اطلاعات غرق می شود و ما بیشتر کشف میکنیم و در می یابیم دنیا به کدامین سو در حرکت است. در مجموعه مقالات «بیشتر بدانیم» سعی می شود ناشناحته های دنیای تکنولوژی کتاب و کتابخوانی را بشناسیم و پیرامون آن اطلاعات کسب کنیم. در این راه با من و مرجع تخصصی کتابخوان همراه باشید:

DRM کوتاه شده ی عبارت Digital Right Management می باشد و برگردان فارسی آن عبارتست از «مدیریت حقوق دیجیتال».

به زبان ساده DRM عبارتست از یک قفل نرم افزاری که روی محتوای دیجیتال قرار می گیرد تا محتوای خریداری شده را به خریدار آن اختصاص دهد تا از هرگونه کپی برداری یا دستکاری جلوگیری نماید.

DRM انواع گوناگونی دارد که برای قفل کردن فایل های موسیقی، ویدیو و یا کتاب های الکترونیک به کار می رود که تمامی آن ها یک وظیفه را انجام می دهند.

از آنجایی که مخاطبین این مقاله فارسی زبانان هستند و در کشور عزیزمان مقوله ی حقوق نشر یا همان کپی رایت وجود ندارد، برای ما DRM مسئله ای نامفهوم است اما با پیشرفت روز افزون تکنولوژی و ظهور شرکت هایی برای ارائه محتوای دیجیتال از جمله فیدیبو اهمیت DRM هر روز برای ما بیشتر می شود.

DRM و بازار کتاب های دیجیتال

هم اکنون در بازار کتاب های دیجیتال سه نوع DRM وجود دارد:

  • DRM شرکت آمازون: آمازون سیستم DRM ویژه ای را دارد که تنها بر کتاب های الکترونیکی که از فروشگاهش خریداری می شود اعمال می کند. می توان سرور DRM آمازون را بسته ترین اکوسیستم دانست. به حدی که شما نمی توانید حتی کتابی از این غول جهانی را در وبسایت شخصی خود به فروش رسانید.
  • DRM شرکت اپل: اپل سیستم جوان مردانه تری را بر کتاب های خریداری شده از ibook store اعمال می کند ولی شباهت های زیادی با سرور DRM آمازون دارد. محدودیت های اعمال شده کمتر و راه نفوذ بیشتری را برای دور زدن آن ارائه می کند.
  • DRM شرکت Adobe: که Adobe Digital Editions Protection Technology یا ADEPT نام دارد و از سرور Adobe Content Server 4 برای مدیریت DRM کتاب های دیجیتال استفاده می کند. این نوع قفل که با دو نوع قبلی تفاوت های قابل توجهی دارد بسیار محبوب و پر مخاطب است. شرکت هایی از قبیل Kobo یا Barnes and Noble از قفل شرکت Adobe بهره می برند. امکان توسعه ACS4 به شما اجازه می دهد تا سرور متعلق به کتاب فروشی شخصی خودتان را داشته باشید و متعلق به دستگاه یا فرمت خاصی نیست.

وظیفه ی در نظر گرفته شده برای DRM ها حفاظت از محتوای دیجیتال در مقابل استفاده ها و شاید هم سوء استفاده های غیر قانونی است. این که قفل ها چقدر در انجام وظایفشان موفق هستند جای بحثی بسیار طولانی دارد. اما نقدهای زیادی به آن ها وارد است که اولین و شاید هم بزرگترین مشکل این قفل ها کرک شدن آن هاست و تعداد زیاد کتاب هایی که حق نشر دارند و در سطح اینترنت به رایگان قابل دانلود هستند معلول این حفره بزرگ امنیتی است. با این حساب تنها مزیت DRM این است که انسان های شریف را شریف نگه می دارد!

با توجه به پیشرفت روزافزون تکنولوژی سرور های امنیتی دور زنندگان هم با این پیشرفت ها بروز می شوند و باز هم اهمیت این شعار طلایی که هیچ چیز جایگزین فرهنگ سازی نیست بیشتر می شود.

شما چه فکر می کنید؟ محدودیت یا آزادی با فرهنگ؟

 

 

یک دیدگاه

  1. محدودیت رابهتر میشود اعمال کرد

     

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *